Media społecznościowe przeżywają szczyt swojej popularności. Prawie każdy internauta ma profil na którejś z platform, a wielu użytkowników nawet na kilku. Prym wśród nich wiedzie oczywiście Facebook. Od jakiegoś czasu rozwijany jest na jego łamach format postów znany z Instagrama i TikToka, czyli rolki. Czym są i co warto o nich wiedzieć? W KJ-Studio pragniemy przybliżyć Ci ten temat! Przeczytaj przygotowany przez nas artykuł.
Spis treści
- Czym są Rolki na Facebooku?
- W którym miejscu znajdziesz Rolki na Facebooku?
- Jak stworzyć Rolki na Facebooka?
- Czym Rolki różnią się od Relacji?
- Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj drugą część naszego artykułu!
Czym są Rolki na Facebooku?
Już od pewnego czasu każdy użytkownik Facebooka ma możliwość zaznajamiania się z nową funkcjonalnością, czyli rolkami. Są to krótkie filmiki z muzyką, dźwiękiem i innymi efektami, trwające do 60 sekund. Zamieszczają je członkowie społeczności. Odtwarzanie tego rodzaju multimediów, znanych również jako „reelsy”, rozpoczyna się automatycznie. Mają one także funkcję przewijania, co umożliwia interaktywny i bardziej dynamiczny sposób przeglądania publikowanych treści. Pierwotnie posty w formacie video kojarzyły się głównie z aplikacją TikTok. Pojawienie się ich w innych mediach społecznościowych jest odpowiedzią na rosnącą popularność chińskiej platformy.
W którym miejscu znajdziesz Rolki na Facebooku?
Jest kilka miejsc, w których możesz odnaleźć rolki na Facebooku:
- na głównym kanale Aktualności — pojawiają się pomiędzy aktywnością znajomych i obserwowanych grup,
- w sekcji Watch – w odpowiedniej zakładce. Można je oglądać i przeskakiwać między nimi przewijając w aplikacji w pionie,
- w profilu reels — w Studio Creator po przejściu do sekcji Opublikowane można zobaczyć własne, udostępnione materiały.
Posty wideo można przeglądać również z poziomu Instagrama.
Jak stworzyć Rolki na Facebooka?
Ze strony technicznej udostępnienie utworzonej animacji w formie reelsa nie jest skomplikowane. Należy wykonać następujące kroki:
- otwórz aplikację Facebook,
- rozwiń Menu z poziomu Aktualności (trzy poziome kreski w prawym, górnym rogu),
- dotknij Zobacz więcej,
- wybierz Rolki, a następnie Utwórz,
- w tym miejscu możesz dodać muzykę, multimedia z Galerii lub użyć opcji nagrywania, która uaktywni aparat w smartfonie,
- wybrane materiały możesz wzbogacić o tekst, efekty lub naklejki dostępne po prawej stronie ekranu,
- ostatnim krokiem jest dodanie opisu, hasztagów i już można udostępnić animację. Dobrze przemyśl treść, ponieważ po opublikowaniu nie będzie możliwości edycji. Publiczne reelsy są widoczne dla wszystkich członków społeczności.
Jak widzisz, stworzenie rolki jest dość łatwym zadaniem. Cały szkopuł w tym, by materiały były dobre i realnie pomagały w pozyskiwaniu wyświetleń i reakcji. Jak to osiągnąć? Zaangażuj innych użytkowników Facebooka, a tym samym odbiorców Twojego posta wideo. Zadziałaj na ich wyobraźnię, wywołaj emocje lub pobudź zmysły. Dostosuj swoje materiały do panujących trendów.
Czym Rolki różnią się od Relacji?
Zarówno relacje, jak i rolki są sposobem na zaprezentowanie innym użytkownikom Facebooka stworzonych treści. Różnią się jednak formą i celem. Reelsy mają postać krótkich filmików wideo, o ograniczonym czasie trwania, okraszonych efektami. Ich celem jest przyciągnięcie odbiorców ciekawym przekazem. Pozwalają się dynamicznie przeglądać dzięki możliwości przewijania animacji. Materiał zaczyna się odtwarzać automatycznie po wyświetleniu przez użytkownika. Udostępnienie jako publiczne sprawia, że są widoczne dla wszystkich członków społeczności.
Relacje to składanka plików multimedialnych, które można przeglądać, przesuwając w lewo lub prawo po ekranie smartfona. Mogą trwać znacznie dłużej niż rolki, ponieważ każde wchodzące w ich skład zdjęcie jest wyświetlane do 5 sekund, natomiast filmiki mogą trwać maksymalnie 20 sekund. Pojedyncze relacje znikają z Facebooka po 24 godzinach. Ich celem jest utrzymanie kontaktu ze społecznością. Są dostępne jedynie na profilu użytkownika, który je opublikował. Gdy na nie odpowiesz, dowie się o tym tylko ich autor. Dowie się on także, że udostępniona przez niego treść została przez Ciebie wyświetlona.
Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj drugą część naszego artykułu!
Różne formy udostępniania materiałów na Facebooku, a w szczególności rolki, to wartościowe narzędzie do zwiększania swoich zasięgów. Dzięki nim możesz przebić się do odbiorcy przez ogrom innych publikacji. Chcesz lepiej poznać to narzędzie, by móc skutecznie z niego korzystać? Koniecznie przeczytaj drugą część artykułu przygotowanego przez KJ-Studio.