Wiele niepowodzeń w komunikacji marketingowej przypisuje się niedostatecznemu poznaniu klienta i jego potrzeb. To zupełnie tak, jakby rozmawiać z kimś, kogo się nie zna – konwersacja miałaby spore szanse okazać się pustą, niezręczną i nieefektowną. Dlatego też przy opracowywaniu strategii w social mediach jako pierwsze należy zidentyfikować personę.
Persona, czyli co i kto?
Persona, czyli zwizualizowanie naszego potencjalnego klienta czy pracownika to zebranie podstawowych danych o nim, ale i szerzej – jego zainteresowań i oczekiwań wobec marki. Jak to zrobić? Na pewno nie na zasadzie „wydaje mi się”. Zajrzyj do briefu, który wysłał klient. Tam powinny znajdować się podstawowe dane, które zebrał, sprzedając swój produkt – kto najczęściej kupuje jego produkty, lub korzysta z ofert, przedział wiekowy itd. Dalsze niezbędne informacje uzyskasz za pomocą Google Analytics, SoTrender czy FastTony.es. Porusz ten temat także w gronie znajomych i rodziny. Kto wie, może najbliższe otoczenie okaże się skarbnicą informacji zwrotnych o danej marce.
Jak stworzyć personę?
Po uzyskaniu fundamentalnych informacji (wiek, płeć, zawód, miasto) przyszła kolej na stworzenie klienta. Inaczej mówiąc – na zwizualizowanie go w jak najbardziej realistyczny sposób. Do tego posłużyć może przykładowe zdjęcie, któremu nadamy imię. Chodzi o to, żeby poczuć obecność naszych odbiorców i jak najlepiej rozszyfrować ich potrzeby. Dla poznania ich oczekiwań zadajemy parę pytań w stylu:
- czym mój produkt zwraca na siebie uwagę Ani?
- czego Ania nie lubi w tym produkcie?
- dlaczego Ania zaufała właśnie mojej marce?
- co sprawiłoby, że Ania będzie jeszcze bardziej z niego zadowolona?
Kolejno zastanawiamy się nad konsekwencjami naszych decyzji, a także umiejscawiamy w tym naszego klienta: co Ania pomyślałaby, gdybyśmy ogłosili konkurs z nagrodami itd.
Przykładowa persona
Przygotowaliśmy dla ułatwienia przykładowo zbudowaną personę:
Firma: Ubranka i zabawki dla dzieci
Imię: Małgorzata
Wiek: 35
Zawód: pedagog
Miasto: Konin
Motto: Dzieci są dla mnie najważniejsze.
Czym moje produkty zwracają na siebie uwagę Gosi?
Zabawki i ubranka wyprodukowane zostały z trwałych i bezpiecznych materiałów z bogatą ofertą wzorów i kolorów.
Czego Gosia nie lubi w tych produktach?
Braku możliwości zamówienia produktów w tańszych zestawach.
Dlaczego Gosia zaufała właśnie mojej marce?
Dlatego, że jest to rodzinna firma z długą tradycją, prowadzona przez doświadczone mamy.
Co sprawiłoby, że Gosia będzie jeszcze bardziej zadowolona z produktów?
Wprowadzenie sezonowych promocji i możliwości dobrania tańszych zestawów.
Narzędzia do tworzenia person
Polecamy także gotowe narzędzia, które okażą się pomocne przy tworzeniu person: Xtensio, Uxpressia i Persona Generator by Arbor. Teraz nie pozostaje już nic innego jak przekuć zdobytą wiedzę w owocne działanie.