Współczesny internet z powodzeniem można określić mianem globalnego centrum usługowego oraz zakupowego. Przedsiębiorstwa z dosłownie każdej branży chcą zaistnieć w sieci, między innymi poprzez prowadzenie kont firmowych na Facebooku. Niektórzy przedsiębiorcy borykają się jednak z problemem zakazu reklamy. Są branże objęte pewnymi obostrzeniami, które dotyczą również użytkowników FB. Sprawdź już teraz, w jakich przypadkach treści promocyjne mogą być blokowane na tym portalu.
Czym kieruje się Facebook, wprowadzając ograniczenia w reklamie?
Korporacja Marka Zuckerberga przede wszystkim musi się dopasować do aktualnych standardów prawnych. Z tego powodu ograniczenia w reklamie na FB mają w pewnym stopniu charakter lokalny. Każdy kraj ma własne przepisy. W rezultacie w Polsce promowanie pewnych produktów może być zabronione, podczas gdy w USA będzie dopuszczalne.
Niestety na tym nie koniec. Od pewnego czasu FB wyraźnie stara się kształtować zachowania użytkowników. Działania te, często określane jako „Światopogląd Facebooka”, budzą ogromne kontrowersje i spotykają się nawet ze sprzeciwem władz niektórych krajów.
Facebook kontra obostrzenia prawne w Polsce
Dziś skupimy się na tych ograniczeniach, które wynikają wprost z przepisów prawa. W przypadku naszego kraju można wymienić 3 główne zasady, jakimi muszą się kierować wszyscy reklamodawcy. Zgodnie z nimi nie wolno promować:
-
produktów i usług mogących stwarzać bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi,
-
produktów oraz usług sprzyjających uzależnieniu,
-
wszystkich usług wykonywanych przez tzw. osoby wysokiego zaufania społecznego.
Oczywiście do powyższej listy należy dodać również zasady dotyczące samej treści, jaka pojawia się na FB. W reklamach nie mogą się znaleźć między innymi sformułowania:
-
promujące rasizm, ksenofobię, antysemityzm czy homofobię,
-
o charakterze seksualnym,
-
nawołujące do nienawiści,
-
obraźliwe, wulgarne i sprzeczne z ogólnymi zasadami współżycia społecznego.
Najpopularniejsze branże z zakazem reklamy na FB
Produktów oraz usług, których nie można promować w sieci, jest bardzo dużo. W niektórych przypadkach zakaz jest całkowity, a w innych częściowy. Ten drugi w zasadzie narzuca reklamodawcom konkretny rodzaj treści. Główne branże, które Facebook obejmuje obostrzeniami, to:
-
medyczna (dotyczy przede wszystkim aptek oraz podmiotów prowadzących szeroko pojętą działalność leczniczą),
-
alkoholowa (to przykład częściowego ograniczenia, gdyż reklama nie może się wyświetlać osobom poniżej 18 roku życia),
-
tytoniowa, w tym produkcji e-papierosów (ograniczenie jest pełne, z wyłączeniem promowania np. akcji zachęcających do zerwania z nałogiem nikotynowym),
-
hazardowa,
-
związana z produkcją lub sprzedażą broni palnej i materiałów wybuchowych, w tym fajerwerków.
Warto jeszcze wspomnieć o branży fitness, która jest ciekawym przykładem częściowych ograniczeń reklamy na FB. Jeśli prowadzisz np. klub fitness, możesz go promować poprzez fanpage na Facebooku. Warunek jest jeden: poprzez treści nie wolno kreować negatywnego wizerunku osoby otyłej czy nieprzestrzegającej zasad zdrowego żywienia. Co więcej, nie możesz również umieszczać grafik porównawczych. Twoja reklama zostanie zablokowana, jeśli pokazuje osobę przed i po odbyciu kilku sesji treningowych w klubie.
Zakazy reklamy na FB – wyzwanie dla przedsiębiorcy
Nie jesteśmy w stanie wymienić wszystkich obostrzeń związanych z promocją na Facebooku. Jest ich dużo, a w wielu przypadkach są to zasady niezwykle zawiłe. To nie tylko całkowite, ale i częściowe zakazy reklamy, które dotyczą bardzo różnorodnych branż. Z tego powodu poruszanie się w gąszczu przepisów może sprawiać problemy. Odpowiednia wiedza i duże doświadczenie ułatwiają planowanie dobrej strategii reklamowej.
Jeśli chcesz skutecznie promować swoją firmę na FB, najlepiej zgłoś się do naszych specjalistów z KJ Studio. Zajmiemy się prowadzeniem fanpage’a i zadbamy o to, aby reklama szybko przyniosła Ci wymierne korzyści.