W dobie Internetu niemal każdy może zostać twórcą zdolnym przemówić do konkretnych grup ich językiem i oferować wartościowe dla nich treści. Dzięki social mediom ludzie ci mają realny wpływ na społeczności. Doprowadziło to do wykształcenia się nowej profesji, jaka od kilku lat zyskuje na popularności – inlfuencerów. Influencer marketing natomiast dla wielu firm stanowi jedną z najlepszych metod promocji. Jak to działa? Czy opłaca się współpracować z influencerami np. na Facebooku? Dowiedz się więcej z tego artykułu!
Spis treści
- Czym jest influencer marketing?
- Dlaczego warto z niego skorzystać?
- Wpływowe osoby = wpływowe reklamy
- Długotrwała współpraca czy jednorazowe wystąpienie?
- Daj swojej firmie znany głos!
Czym jest influencer marketing?
Influencer marketing wykorzystuje potencjał relacji między np. twórcami internetowymi a ich widzami. Osoby współpracujące z daną firmą, publikując na FB dostarczone lub przygotowane przez nie pod konkretny produkt czy markę materiały, skutecznie je promują. Efektywność tego działania wynika m.in. z zaufania, jakim widzowie darzą daną osobę.
Co warto podkreślić – przez twórczość influencerów rozumie się nie tylko działalność artystyczną, np. muzyczną czy graficzną. Wielu z nich to też specjaliści z różnych dziedzin, począwszy od psychologii, przez lingwistykę, na sprzęcie IT czy stolarstwie kończąc. Tym samym praktycznie każda branża może wykorzystać potencjał drzemiący w takich relacjach.
Dlaczego warto z niego skorzystać?
Istnieje kilka powodów, dlaczego warto współpracować z influencerami, dla których prowadzenie swojego fanpage’a na Facebooku jest regularną pracą. Pierwszy to niskie koszty prowadzenia takiej kampanii. Często dzięki umowie z twórcami internetowymi, publikującymi treści czy to na FB, YouTube czy Instagramie znacznie ogranicza się koszty na marketing, jednocześnie ciesząc się dużymi zyskami.
Wskazuje się również na wysoką skuteczność takiej promocji. Wynika to z dwóch przyczyn. Pierwsza to wspomniane zaufanie, jakim darzą widzowie obserwowanych influencerów. Dzięki temu, że często wchodzą oni w interakcję ze swoimi odbiorcami, relacja ta często przypomina tę, jaką mamy między znajomymi. Tym samym promowanie konkretnego produktu przez danego twórcę zwykle odbierane jest tak samo, jak polecenie ze strony kogoś, kogo znamy osobiście.
Druga przyczyna to zmęczenie tradycyjnymi reklamami. Choć prowadząc profil firmowy na Facebooku, można skutecznie wypromować markę czy produkt, to wskazuje się, że ludzie są najbardziej skłonni zaufać influencerom. Wynika to m.in. z badań Influencer Marketing Hub – aż 84% osób wierzy rekomendacjom ich ulubionych twórców tak samo, jak komuś ze swojego otoczenia.
Wpływowe osoby = wpływowe reklamy
Naturalnie – influencer influencerowi nierówny. Skuteczność takiej współpracy zależy od co najmniej dwóch rzeczy:
- zasięg danego twórcy,
- tematyka contentu.
Pierwszy warunek jest oczywisty – im więcej widzów ma dana osoba, tym szerzej dotrze promocja produktu czy usług. Ci, którzy cieszą się największą bazą fanów, mogą skutecznie reklamować najróżniejsze marki z różnych branż. Niekiedy jednak zamiast zasięgu bardziej liczy się tematyka, w jakiej się specjalizuje influencer. Trudno sobie wyobrazić, by celebryta zajmujący się tematyką kosmetyczną nagle miał wypromować produkt czy stronę na FB firmy specjalizującej się w produkcji maszyn rolniczych.
Długotrwała współpraca czy jednorazowe wystąpienie?
Zarówno jednorazowe wystąpienia, jak i długoplanowa umowa z influencerami może mieć swoje korzyści. Pojedyncza współpraca na przykład to dobry pomysł w przypadku kampanii okolicznościowych, np. świątecznych. Wówczas warto postawić na osoby szerzej rozpoznawalne – aktorów, osobistości ze świata show-biznesu lub sportu. Świetnie to spisuje się np. w przypadku marek jubilerskich. Długotrwała współpraca natomiast to znakomite rozwiązanie w przypadku twórców treści internetowych, budujących odbiorców wokół konkretnego tematu. Dzięki temu znacznie zwiększa się świadomość marki i zaufanie potencjalnych klientów do niej.
Daj swojej firmie znany głos!
Autorytety – to z ich poleceń często korzystamy. Nic dziwnego więc, że z tego potencjału chętnie korzystają także firmy. Współpracując z influencerami, można skuteczniej dotrzeć do swoich klientów. Ludzie, którym użytkownicy sieci ufają, przez swój fanpage na Facebooku czy profil na Instagramie lub YouTubie, są po prostu dla nich bardziej wiarygodni niż reklamy. Jeśli sam chcesz się przekonać, jak skuteczne mogą być takie rekomendacje – zachęcamy do kontaktu z KJ Studio. Wiemy nie tylko to, jak wypromować stronę na FB, ale i jak skutecznie działać w ramach influencer marketingu.