W erze social mediów, kiedy szczególnie młodzi ludzie nie wyobrażają sobie życia bez stałego dostępu do portali społecznościowych profesjonalnie prowadzony fanpage na Facebooku to podstawa komunikacji z klientami przy użyciu Internetu. Niestety, wciąż wiele przedsiębiorstw, często z obawy przed zbyt wysoką ceną za pomoc przy korzystaniu z tego cennego narzędzia, decyduje się oddać stronę swojej firmy w ręce osób kompletnie do tego nieprzygotowanych – własnych pracowników lub też pseudoagencji z bardzo niskimi cennikami. Jest to ogromny błąd, gdyż w efekcie fanpage może być prowadzony w najlepszym wypadku niesystematycznie, a w najgorszym po prostu niechlujnie, o ile w ogóle. Dlatego właśnie warto skorzystać z usług profesjonalnej agencji, która stworzy unikalne miejsce do komunikacji z potencjalnymi oraz obecnymi klientami naszej firmy.
Co wpływa na cenę prowadzenia fanpage?
Prowadzenie FB na wysokim poziomie to koszt bardzo zróżnicowany. Można wymienić kilka podstawowych czynników, które mają wpływ na cenniki agencji:
- wielkość firmy oraz rozpoznawalność marki – cena będzie inna dla przedsiębiorstwa o tysiącach lub też nawet setkach tysięcy fanów czy dla właśnie rozpoczynającego działalność start-upu, który dopiero zaczyna swoją przygodę na FB;
- częstotliwość postów – uzależniona jest przede wszystkim od branży – dla mniejszych lokalnych przedsiębiorstw mogą to być dwa-trzy posty w tygodniu, ale dla firm zajmujących się na co dzień dostarczaniem informacji ilość wpisów może sięgnąć kilku lub kilkunastu dziennie;
- forma współpracy – czy agencja prowadząca fanpage na FB jest odpowiedzialna za całość działalności na tym portalu, czyli czy odpowiada na wszystkie wiadomości prywatne, a także na wszystkie komentarze, czy też część z tych obowiązków przejmują pracownicy firmy.
Dodatkowo do czynników wpływających na cenę prowadzenia strony na Facebooku zaliczyć należy również kwestię dostarczania materiałów na fanpage. Kopiowanie zdjęć z Internetu sprawi, że nie wyróżnimy się tak naprawdę niczym spośród setek innych tego typu stron i będzie ona po prostu mało interesująca dla użytkowników portalu. Może to również negatywnie wpłynąć na cały wizerunek marki na FB. Dlatego właśnie warto zadbać o spójną identyfikację wizualną oraz różnorodność i nietuzinkowość wpisów, o co zatroszczy się profesjonalna agencja. Jeżeli posiadamy w firmie ogólnie przyjętą stylistykę oraz kolorystykę na stronie internetowej, blogu czy nawet na ulotkach, należy używać jej na fanpage.
Dodatkowym kosztem może być również zlecenie agencji samodzielnego przygotowywania materiałów graficznych – jak choćby GIF-ów, profesjonalnych zdjęć czy filmów, które miałyby wzbogacać stronę na Facebooku. Jeżeli chcemy zmniejszyć cenę za prowadzenie FB, warto samodzielnie przygotować takie materiały i przysłać je do osoby, która je umieści w odpowiednim czasie.
Do cennika za stronę na FB należy doliczyć także kwestię stworzenia całościowej, spójnej strategii. Czasami kilka osób musi przeprowadzić prawdziwą burzę mózgów, aby cały fanpage był ciekawy oraz nietuzinkowy, dzięki czemu odróżni się od konkurencji, a przede wszystkim zyska popularność na portalu Facebook. Dodatkową pracą, a co się z tym nierozerwalnie wiąże również kosztem, jest przygotowywanie raportów z prowadzenia strony na FB. Jest to jednak niezwykle ważny, choć niedoceniany element rozwoju profilu firmy, gdyż dzięki temu możliwe jest wskazanie potencjalnie słabszych punktów oraz ich poprawa w jak najkrótszym czasie.
Kolejnym niemniej istotnym punktem jest przygotowanie cententu, czyli po prostu wpisów. Wiele osób wciąż uważa, że jest to stosunkowo łatwe – tymczasem nic bardziej mylnego! Stworzenie naprawdę ciekawych postów, które zainteresują internautów, a jednocześnie przyczynią się do zwiększenia popularności na tym portalu społecznościowym to często proces czasochłonny oraz wymagający dużej kreatywności ze strony nawet kilku osób. Szczególnie trudne jest to w przypadku, jeśli nasza firma dopiero wchodzi na rynek lub też branża jest dość niecodzienna.
Pomysły na ciekawy fanpage
Niemniej ważnym elementem prowadzenia fanpage na Facebooku jest przygotowywanie konkursów dla fanów. Generuje to jednak kilka dodatkowych czynności, do których zaliczyć trzeba:
- opracowanie sposobu, w jaki dany konkurs zostanie przeprowadzony;
- stworzenie czytelnego regulaminu;
- wymyślenie ciekawego pomysłu na konkurs;
- promocja na FB.
Pomimo nakładów pracy, jakie trzeba włożyć w stworzenie konkursu na FB, często jest to sposób na zaangażowanie w działalność strony na Facebooku osób, które już polubiły nasz profil, a także na zdobycie nowych lajków. Odpowiednio przeprowadzony, może przynieść sporo korzyści.
Kolejnym elementem wpływającym na cenę prowadzenia fanpage na Facebooku jest stworzenie płatnej kampanii reklamowej. Jest to w dzisiejszych czasach o tyle ważne, że posty, które publikowane są na stronie FB firmy, docierają do coraz mniejszej ilości osób, które polubiły profil. Dlatego stworzenie reklam jest coraz częściej niezbędnym elementem marketingu na tym portalu społecznościowym. Generuje to jednak kolejne koszty – nie tylko te przeznaczone bezpośrednio na zakup promocji na Facebooku. Są to również dodatkowe godziny pracy agencji, która musi oszacować cele kampanii, rodzaj (tylko content czy również reklamy wideo), a potem również ją prowadzić i na bieżąco sprawdzać jej efektywność.
Do czynników wpływających na ostateczny cennik prowadzenia Facebooka zaliczyć trzeba także możliwość tworzenia dodatkowych wydarzeń czy też grup dla osób śledzących stronę na FB oraz ich moderowanie. Kolejną alternatywą, jaką możemy wziąć pod uwagę przy korzystaniu z pomocy agencji, jest stworzenie bota, dzięki któremu, w przypadku braku opcji natychmiastowej odpowiedzi na zapytanie klienta, istnieje możliwość przygotowania kilku wariantów automatycznych reakcji.
Cena a jakość Facebooka
Jak widać na powyższych przykładach, prowadzenie Facebooka firmy daje wiele możliwości, ale jednocześnie, w przypadku nieprawidłowego wykorzystania narzędzi, jakie oferuje ten portal społecznościowy, może równie dobrze doprowadzić do katastrofy. Profesjonalna agencja w odpowiedni sposób zajmie się naszą stroną, zadba o spójny przekaz, a jednocześnie wspomoże w przypadku wybuchu kryzysów.
Z reguły jednak ciężko jest jednoznacznie określić, jakiego cennika możemy się spodziewać – czasami podawane są widełki cenowe (od czterystu złotych do dwóch tysięcy złotych miesięcznie lub więcej w przypadku naprawdę dużych przedsiębiorstw), bardzo rzadko konkretne ceny za usługi. Zazwyczaj jednak najlepszym rozwiązaniem jest po prostu bezpośredni kontakt. Warto mniej więcej określić swoje wymagania czy wyobrażenia dotyczące wyglądu całego fanpage na Facebooku, ale wiele kwestii może zostać rozwiązanych również w trakcie rozmowy z osobą, która doskonale zna się tym portalu i podpowie, jakie rozwiązania byłyby korzystne. Co należy jednak przede wszystkim podkreślić, korzystanie z usług osób oferujących szczególnie niskie ceny za prowadzenie strony firmy na FB może skończyć się fatalnie dla wizerunku marki, dlatego należy skorzystać z usług agencji sprawdzonych i świetnie przygotowanych.