Dziś własna strona na Facebooku to domena nie tylko osób prywatnych i ludzi hobbystycznie prowadzących konta. Media społecznościowe stały się istotnym miejscem promocji dla firm. Fanpage ułatwia docieranie do nowych klientów, ale czy jego posiadanie wiąże się z jakimiś obowiązkami wynikającymi z ustawy o RODO? Ponieważ często spotykamy się z takim pytaniem, dziś postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości. Sprawdź już teraz, jak prowadzić takie konto zgodnie z przepisami o ochronie danych.
Obowiązek stosowania się do rozporządzenia RODO zależy od charakteru profilu na FB
Na początek zajmiemy się rozgraniczeniem celu, w jakim użytkownik zakłada swój fanpage na Facebooku. Może mieć on charakter:
-
niezarobkowy, czyli prowadzony przez osobę prywatną, np. hobbystycznie, gdzie celem nie jest osiąganie korzyści majątkowych,
-
zarobkowy, dotyczący nie tylko kont firmowych, ale także osób chcących w ten sposób promować się zawodowo, co również może przekładać się na osiąganie korzyści majątkowych.
W przypadku charakteru niezarobkowego przepisy RODO nie mają zastosowania. W ustawie jasno jest wskazane, że przetwarzanie danych do celów osobistych nie wymaga żadnych dodatkowych działań. Nie dotyczy to jednak kont zarobkowych, w tym przedsiębiorców prowadzących firmowe profile. Co ważne, konieczność regulacji zasad przetwarzania danych ciąży zarówno na Facebooku, jak i właścicielu fanpage’a.
Klauzula informacyjna RODO na FB – co musi się w niej znaleźć?
W związku z licznymi wątpliwościami sprawą zajmował się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jego wyrok o sygnaturze C 210/16 nie pozostawia cienia wątpliwości, że fanpage zarobkowy musi stosować klauzulę informacyjną RODO. Zgodnie z nim właściciel fanpage’a jest traktowany jako współadministrator danych osobowych.
To, co znajdzie się w treści klauzuli, w dużej mierze zależy od formy prowadzenia profilu firmowego na FB. Na pewno musisz podać:
-
tożsamość osoby, która będzie odpowiedzialna za przetwarzanie danych osobowych,
-
informację, że użytkownik może się nie zgodzić na przetwarzanie danych lub cofnąć taką zgodę w przyszłości,
-
informację o możliwości składania skarg związanych z przestrzeganiem przepisów RODO.
Pamiętaj, że jeśli zamieszczasz na profilu różne ankiety, również musisz uwzględnić je w klauzuli informacyjnej. Dotyczy to także wszelkiego rodzaju konkursów, zabaw i innych wydarzeń, w których zbierasz dane osobowe.
W klauzuli muszą znaleźć się także zapisy związane z narzędziem Piksel od FB, jeśli go używasz. Korzysta z niego wielu przedsiębiorców, gdyż jest bardzo pomocne przy targetowaniu reklam. Nie zapomnij o newsletterze, jeżeli oferujesz go swoim użytkownikom. W tym przypadku wymagasz przecież podania adresu poczty elektronicznej!
Gdzie zamieścić klauzulę informacyjną RODO?
Pamiętaj, że zgodnie z przepisami osoba odwiedzająca Twój fanpage musi mieć łatwy dostęp do owej klauzuli. Najlepszą praktyką jest zamieszczenie jej w profilu w zakładce „informacje”. Problemem może być jej długość. Gdy przetwarzasz dane osobowe na wiele sposobów, znajdzie się w niej dużo punktów, które mogą się tam nie zmieścić. Jeśli masz własną stronę internetową, możesz ją wykorzystać jako tablicę informacyjną. Zamieść na niej politykę prywatności i na Facebooku dodaj stosowny link, który przekieruje użytkownika do tego miejsca. Oczywiście nie zapomnij odpowiednio go opisać. Rzetelnie poinformuj, że wszystkie informacje związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdują się właśnie tam.
Zleć przygotowanie klauzuli informacyjnej RODO specjalistom
Niedostosowanie się do RODO lub niepoprawne informowanie o przetwarzaniu danych grozi wysokimi karami. Jeśli chcesz mieć pewność, że spełniasz wszystkie wymogi prawne, najlepiej skorzystaj z pomocy specjalistów. Nasza firma KJ Studio może nie tylko przygotować taką klauzulę. Zajmiemy się również kompleksowym prowadzeniem Twojego konta firmowego na FB! Już dziś skontaktuj się z nami i poznaj pełną ofertę. Zajmiemy się administracją profilu, interakcją z użytkownikami i przygotowywaniem kampanii reklamowych.