Wiesz już, czym jest social listening i dlaczego jest ważny dla dobrego działania firmy. W pierwszej części artykułu przygotowanego przez ekspertów z KJ Studio wypunktowaliśmy, co możesz osiągnąć dzięki monitorowaniu nastrojów w mediach społecznościowych i w jaki sposób zdobyte dane mogą wpłynąć na rozwój Twojej firmy. Przyszła pora, by zgłębić temat i przyjrzeć się wyzwaniom, błędom, narzędziom oraz branżom, w których słuchanie społeczności może być szczególnie skuteczne. Przygotuj się na kolejną porcję cennych informacji!
Spis treści
Na jakie wyzwania związane z social listeningiem musisz się przygotować?
Narzędzia, takie jak social listening są niezwykle przydatne, pod warunkiem umiejętnego wykorzystania ich potencjału. Pragnąc posłużyć się nimi do usprawnienia procesów w firmie, należy przygotować się na pewne wyzwania. Do najczęściej pojawiających się należą:
- właściwa interpretacja wypowiedzi pojawiających się w mediach społecznościowych. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie, ponieważ nie wszystko należy odbierać dosłownie. Niektóre zdania mogą całkowicie zmieniać sens w zależności od kontekstu. Również użyte emotikonki mogą nadać komentarzom inną wymowę,
- wychwytywanie wzmianek o marce, produkcie lub usłudze. Użytkownicy różnych platform często posługują się skrótami, mową potoczną lub slangiem. Zdarzają się im także błędy, literówki, pomijanie wielkich liter lub polskich znaków. Wszystko to powoduje, że pisząc o konkretnej firmie, mogą nie posługiwać się jej pełną, prawidłową nazwą.
Skuteczny kontrola portali społecznościowych wymaga udziału człowieka, który odsieje cenne dane od bezużytecznych. Nie obejdzie się też bez aktualizacji baz danych w takim zakresie, by proces automatyzacji nie pomijał komunikatów będących w obszarze zainteresowania.
Jakie błędy popełnia się przy social listeningu?
Pracując z dużą ilością danych, łatwo można popełniać i powielać błędy. W przypadku social listeningu jednym z bardziej powszechnych uchybień jest zdanie się wyłącznie na manualne przeglądanie wybranych kanałów pod kątem pojawiania się odniesień do marki. Uzyskane w ten sposób informacje często są niekompletne, więc uniemożliwiają uzyskanie pełnego obrazu firmy w mediach społecznościowych.
Jednak nawet z pomocą narzędzi wspomagających monitorowanie portali można uzyskać przekłamany odbiór brandu, a co za tym idzie mniejszą skuteczność przeprowadzonej analizy. Stanie się tak, jeśli analizie nie będą podlegać całe social media, a jedynie ich część.
Z jakich narzędzi korzystać do social listeningu?
Widzisz więc, że wybór narzędzi jest bardzo ważny. Ogromna ilość danych przepływająca w każdym momencie przez social media potrzebuje odpowiednich funkcjonalności. Należą do nich:
- minitorowanie jak największej liczby kanałów,
- natychmiastowe powiadamiane o pojawiających się wzmiankach. Zwłaszcza niepochlebne opinie szybko rozprzestrzeniają się wśród internautów i niekiedy chwila wystarczy, by uniknąć kryzysu,
- uaktualnianie danych na bieżąco,
- dostarczanie szczegółowej analizy źródła pozyskanych danych. Ważne jest nie tylko wskazanie miejsca, gdzie pojawiła się wzmianka o firmie, ale również przekazanie informacji o jego popularności, a nawet o aktywności autora posta lub komentarza,
- generowanie raportów w sposób automatyczny.
Dobre narzędzie do social listeningu dostarczy takich danych, które pozwolą na podejmowanie skutecznych działań marketingowych.
W jakich branżach sprawdzi się social listening?
Wykorzystanie social listeningu może wspomóc działanie firmy z każdej branży. Dla wszystkich marek obecnych w mediach społecznościowych jest prostą drogą do uzyskania lepszego wizerunku w oczach odbiorców. Pomaga także w budowaniu pozytywnych relacji i zaufania potencjalnych klientów. Jest to niezwykle ważne, ponieważ dzięki lojalności wobec brandu zwiększa się szansa na wybór jej oferty, wśród zalewu konkurencyjnych produktów.
Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z naszymi specjalistami z KJ Studio!
Wybór wartościowych narzędzi przyniesie firmie wiele korzyści. Jeśli zainteresował Cię temat social listeningu i chcesz go wykorzystać do poprawy sytuacji Twojej marki, skontaktuj się z naszymi specjalistami z KJ Studio. Odpowiemy na wszystkie pytania i pomożemy w opracowaniu skutecznej strategii. Nie przegap tej okazji, aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników mediów społecznościowych i rozwijać swoją firmę!