Etyka w mediach społecznościowych to zasad reguł moralnych oraz ogólnych wytycznych, których celem jest regulowanie zachowań jednostek korzystających z tych platform. Dzięki tym normom wszyscy użytkownicy zachowują się w stosunku do siebie w sposób odpowiedzialny, z poszanowaniem drugiej osoby. Co musisz wiedzieć o etyce w social mediach, zanim zdecydujesz się na prowadzenie firmowego profilu?
Spis treści
Jak etyka odnosi się do działań w mediach społecznościowych?
Kompas moralny, jaki stosujemy w życiu codziennym oraz w biznesie, ma odbicie w mediach społecznościowych – są one przecież obrazem naszego postępowania. Etyka działania w mediach społecznościowych nie jest zatem żadnym odrębnym tworem, ponieważ obejmuje ona dokładnie te same punkty, co ta realizowana w domu, szkole czy firmie. Prowadząc firmowe social media, należy mieć na uwadze, że choć działamy wirtualnie, to naszymi odbiorcami są prawdziwi ludzie, a często również młodzież i dzieci. Nie wolno zatem propagować zachowań, które mogłyby doprowadzić do pogorszenia się czyjegokolwiek samopoczucia, zdrowia, czy nawet mieć wpływ na jego życie.
Kluczowe zasady etyczne w mediach społecznościowych
Bardzo istotne jest, aby mieć świadomość odpowiedzialności, jaka ciąży na autorach treści w social mediach. Przede wszystkim, muszą oni kreować swój content w taki sposób, aby nie był on sprzeczny z zasadami etyki, to znaczy:
- nie był sposobem na manipulowanie opinią publiczną,
- nie powodował uzależnienia od mediów społecznościowych,
- nie zawierał elementów przemocy i pornografii,
- nie nawoływał do cyberprzemocy,
- nie wpływał na powielanie zachowań szkodliwych (jak w przypadku różnych „challenges” popularnych wśród młodzieży),
- popularyzował działania proekologiczne, prozdrowotne.
Jednym z elementów etycznego prowadzenia social mediów jest nie tylko unikanie treści potencjalnie niebezpiecznych czy stygmatyzujących, ale również reagowanie na wszelkie akty cyberprzemocy i tępienie ich.
Problemy etyczne w mediach społecznościowych
Prowadząc media społecznościowe swojej marki, można spotkać się również z innymi problemami. Social media to dziś przede wszystkim platformy marketingowe. Można się więc spotkać na nich z nieuczciwymi praktykami konkurencyjnymi. To między innymi korzystanie z nieprawdziwych danych statystycznych w celu podważenia jakości wyrobów konkurencji, stosowanie nieuczciwych porównań z rywalami, zachwalanie własnych produktów poprzez negowanie jakości konkurencyjnych, i tym podobne.
Jak budować etyczną kulturę w mediach społecznościowych?
Media społecznościowe mają w sobie mnóstwo przestrzeni na reklamę, jednak nie są one platformami reklamowymi w ścisłym tego słowa znaczeniu. Ich ideą jest budowanie społeczności wokół osób lub firm. Aby Twoja marka mogła być kojarzona z etycznymi działaniami, nie możesz zapominać o social mediach! Aby kreować w pełni etyczną kulturę wokół własnej marki, pomyśl o tym, jak chcesz, aby była ona odbierana. Twórz posty, które pokazują, w jaki sposób dbasz o planetę i jak przyczyniasz się do ekologii. Pokazuj, że nie są Ci obojętne działania mające na celu reagowanie na akty cyberprzemocy. Wspieraj odbiorców z niepełnosprawnościami, twórz content, który może być odbierany również przez osoby słabo słyszące, głuche, niewidome lub słabowidzące. Przyjmij zdecydowaną postawę wobec ataków hejterskich na Twoim profilu – pokaż, że nie akceptujesz hejtu i zwalczaj go w zarodku poprzez odpowiednią moderację. Wszystkie tego rodzaju działania składają się z wielu małych kroków, realizowanych zarówno poprzez tworzenie contentu, jak i również codzienne prowadzenie kont w mediach społecznościowych.
Chcesz działać etycznie? Działaj z KJ Studio
W swoich działaniach marketingowych musisz być zdecydowany i kreatywny. Pamiętaj jednak, że to, co robisz i publikujesz, nie może nikogo obrażać, nie może manipulować emocjami ani zachowaniami, a także nie może być wycelowane w Twoją konkurencję. Bardzo trudno jest osiągnąć w tym concensus – wbrew pozorom social media nie są zabawką dla nastolatków, lecz potężnym narzędziem marketingowym. Skorzystaj ze wsparcia KJ Studio, aby prowadzić je w sposób skuteczny, a przy tym etyczny, czyli zgodny z normami społecznymi. To pozwoli Ci budować silną markę, zdecydowanie przeciwstawiającą się niesprawiedliwości – nie tylko wirtualnej, ale również tej w prawdziwym życiu!