Followersom czekającym na Twój kolejny post, często trudno sobie wyobrazić, jak skomplikowane może być zarządzanie komunikacją w SM. Regularna aktywność, ciągłe angażowanie, wymyślanie nowych treści – jak się w tym odnaleźć? Pomocnym narzędziem może być content kalendarz na Facebooku oraz Instagramie. Sprawdź, co to jest i jak go wykorzystać w planowaniu postów.
Spis treści
Content kalendarz, czyli co?
Prawdopodobnie na co dzień używasz terminarza lub notesu, by pamiętać o terminach spotkań lub deadline’ach. Content kalendarz to podobne narzędzie, przeznaczone jednak do zarządzania publikacjami w mediach społecznościowych. Korzystając z niego, możesz nie tylko zaoszczędzić czas pracy, ale zapanować nad chaosem panującym na profilu marki.
Jak wygląda taki content kalendarz? W zależności od programu, z jakiego korzystasz, może przypominać on zwykłą kartkę z kalendarza lub mieć formę tabeli czy listy. Opcje podglądu zazwyczaj można dopasować do swoich potrzeb. Narzędzie to wyposażone jest w najważniejsze elementy, czyli:
- datę i godzinę publikacji;
- typ treści (np. dłuższy post, zdjęcie, film, rolka);
- kanał dystrybucji (np. Facebook lub Instagram);
- temat posta;
- autor posta;
- tagi;
- status (np. w przygotowaniu, opublikowany).
Dlaczego warto tworzyć content kalendarz na Facebooku u Instagramie?
Do największych zalet content kalendarza należy skuteczna organizacja. Narzędzie to pozwala na zaplanowanie publikacji z wyprzedzeniem. To duże ułatwienie dla pracowników, którzy nie muszą być „uwiązani” do social mediów 24H/7. Każdy członek zespołu, który ma dostęp do kalendarza, ma przejrzysty wgląd w to, jakie treści zostały przeznaczone na kolejne dni. Ponadto takie podejście umożliwia staranną realizację wcześniej założonej strategii marketingowej – krok po kroku, zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami oraz celami.
Sprawdź, jak stworzyć content kalendarz na potrzeby danej marki.
Krok 1: Określ cele, jakie ma pełnić content
To najważniejszy etap, ponieważ od niego zależą efekty, jaki osiągniesz na końcu. Odpowiedz na pytanie: czego oczekujesz od prowadzenia profilu w mediach społecznościowych? Czy Twoim celem ma być budowa spójnego wizerunku marki, a może zwiększenie sprzedaży i promocja nowego produktu?
Następnie określ cele szczegółowe, czyli konkretne, mierzalne skutki: wzrost liczby klientów odwiedzających stronę, wzrost liczby followersów, wzrost wskaźnika konwersji, itp.
Do celów należy dopasować strategię, czyli środki, za pomocą których osiągniesz wyznaczone cele. Powinna ona być spójna i dopasowana do wizerunku marki.
Krok 2: Przeanalizuj dotychczasowe działania i zbadaj rynek
Jeśli planujesz zmianę koncepcji strategii marketingowej, sprawdź, czy działania wykonywane do tej pory przynosiły określone skutki. Jakie elementy można zmienić, a jakie wyeliminować? Być może większy potencjał do promocji marki jest na Instagramie niż na Facebooku i warto skupić się na tej platformie.
Ważnym etapem jest zbadanie grupy docelowej, czyli klientów, do których chcesz trafić. Dowiedz się, jaki jest ich wiek, płeć, wykształcenie. Przeanalizuj również zachowanie użytkowników – co i kiedy czytają, czy wolą treści video, czy zdjęcia, jaki humor preferują.
Krok 3: Zaplanuj treści
Po wstępnym przygotowaniu celów i strategii możesz przystąpić do ustalania harmonogramów. Content kalendarz pozwoli Ci zaplanowanie treści na tygodnie, a nawet miesiące do przodu, zwłaszcza jeśli chodzi o weekendy i święta. Warto uwzględniać publikację contentu z dużym wyprzedzeniem, by uniknąć wrzucania postów na ostatnią chwilę.
Mając widok na kalendarz doskonale widać pewne trendy. Wykorzystaj to, by wprowadzić różnorodność w publikowanych treściach, tak by zaskakiwać odbiorców swoją kreatywnością i pomysłami.
Jednocześnie pamiętaj, że content kalendarz to wciąż narzędzie pomocnicze, a nie wyrocznia. Możesz śmiało wprowadzać zmiany, przesuwać terminy, szybko reagować na zmieniające się wydarzenia na świecie, itp.
Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj drugą część artykułu!
Jak widzisz, obsługa firmowego profilu na Facebooku czy Instagramie, wiąże się z wieloma wyzwaniami. Takie narzędzia, jak content kalendarz pomagają zapanować nad chaosem i przywrócić porządek do pracy. Zajrzyj do drugiej części naszego artykułu, gdzie dowiedz się jeszcze więcej o strategicznej organizacji treści w mediach społecznościowych.