Celem wszystkich działań, które mają związek z reklamą, jest uzyskanie jak największego rozgłosu wśród potencjalnych klientów. Każda marka działająca w internecie dąży do osiągnięcia szerokich zasięgów. Niektórzy próbują wykorzystać w tym celu marketing wirusowy. To nie łatwe zadanie i nie każda inicjatywa może stać się viralem. Czym jest i w jaki sposób wykorzystać to narzędzie? W KJ Studio przygotowaliśmy bazę wiedzy. Zapoznaj się z artykułem i poznaj tajniki tej formy reklamy.
Spis treści
- Czym jest viral, czyli marketing wirusowy?
- Co ma potencjał, aby stać się viralem?
- Jaki jest cel viralu?
- Chcesz wiedzieć więcej o viralu? Przeczytaj drugą część naszego artykułu!
Czym jest viral, czyli marketing wirusowy?
Warto zacząć od podstaw, czyli wyjaśnienia czym jest marketing wirusowy. Jest to dobrze znana w KJ Studio strategia, opierająca się na przyciąganiu zainteresowania odbiorców za pomocą różnego rodzaju treści. Charakterystyczny jest ich sposób rozprzestrzeniania się, porównywany do zakażenia wirusem. Komunikat, który staje się viralem, jest przekazywany bezpośrednio pomiędzy użytkownikami. Najczęściej do jego udostępniania wykorzystywane są grupy tematyczne i komentarze w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, TikTok, Twitter, Instagram, LinkedIn lub Pinterest.
Forma popularyzacji od jednej do drugiej osoby słusznie kojarzy się z marketingiem szeptanym, opartym na przekazie osobistych rekomendacji. Viral jest jedną z jego form, jednak w swoich założeniach ma tworzenie contentu, który zachęca do udostępniania kolejnym odbiorcom.
Co ma potencjał, aby stać się viralem?
Teoretycznie każda udostępniona w Internecie treść spośród zalewu codziennie wrzucanych do sieci filmików, zdjęć, grafik, piosenek czy memów może stać się viralem. W praktyce udaje się to jednak tylko niewielkiej części z nich. Co zwiększa szanse na rozpoczęcie łańcuszka udostępnień? W KJ Studio uważamy, że niektóre materiały stworzone w ramach marketingu wirusowego mają większy potencjał, żeby skłonić internautów do reakcji. Zaliczają się do nich treści, które są:
- śmieszne — użytkownicy chętnie dzielą się pozytywnymi emocjami i tym, co wywołało w nich rozbawienie,
- kontrowersyjne — tematy, które przełamują tabu i budzą emocje, prowokują do dyskusji i dzięki temu zyskują na popularności,
- edukacyjne — wartościowe wskazówki, które pomagają rozwiązać problemy i z tego względu przynoszą odbiorcom wymierne korzyści, są ochoczo przekazywane dalej,
- aktualne — content związany z bieżącą, ważną treścią może stać się popularny, ponieważ internauci lubią wydawać opinie na palące tematy.
Aby udostępniony materiał mógł stać się viralem, musi być chwytliwy. Jest to określenie oznaczające, że coś przyciąga uwagę i jest łatwe do zapamiętania. W KJ Studio przyjmujemy, że warunkiem udanych działań z zakresu marketingu wirusowego jest dobre zrozumienie grupy docelowej. Umożliwia to stworzenie wartościowej dla użytkownika treści. Nie dla każdego odbiorcy interesująca będzie dana forma i przekaz.
Jaki jest cel viralu?
Celem reklamy jest przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów i zachęcenie do podjęcia działania. Na podobnych założeniach opiera się marketing wirusowy. Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że brandy tworzące viral stawiają sobie za główne zadanie dotarcie do jak największej liczby użytkowników. W rzeczywistości chodzi o to, że duża liczba odsłon, udostępnień, komentarzy i reakcji daje możliwość trafienia z właściwym przekazem do odpowiednich odbiorców. U podstaw tego typu kampanii powinny znajdować się dwa założenia (lub przynajmniej jedno z nich):
- cel wizerunkowy, czyli zwiększenie świadomości marki wśród użytkowników, którzy mogą być chętni do nabycia oferowanego produktu,
- cel sprzedażowy, który zakłada zwiększenie sprzedaży za pomocą przekazu niesionego przez viral.
Powyższe priorytetowe zadania marketingu wirusowego mogą się przenikać i często się uzupełniają. W KJ Studio zauważyliśmy, że strategia celująca w poprawienie wizerunku może wpłynąć na poziom sprzedaży, a działania sprzedażowe mogą poprawić wizerunek firmy.
Chcesz wiedzieć więcej o viralu? Przeczytaj drugą część naszego artykułu!
Po przeczytaniu powyższej lekturze dalej czujesz niedosyt i chcesz wiedzieć więcej? W KJ Studio doskonale to rozumiemy! Marketing wirusowy to skomplikowane zagadnienie. Wiele czynników wpływa na sukces lub porażkę virali. Przeczytaj drugą część artykułu i dowiedz się, jak skuteczniej działać w mediach społecznościowych. Gorąco zapraszamy do kontaktu z nami!