fbpx

Facebook bez widocznych polubień w postach. Zmiana czy eksperyment?

Czy jesteś w stanie wyobrazić sobie funkcjonowanie Facebooka bez możliwości reagowania na posta po zapoznaniu się z nim? Brzmi to już trochę jak scenariusz z filmu science fiction. Okazuje się jednak, że ma trochę wspólnego z rzeczywistością. Od pewnego czasu Instagram testuje nową wersję w kilku krajach – portal został całkowicie pozbawiony widocznego licznika polubień. To jedynie eksperyment, czy może zapowiedź nadchodzącej zmiany? Czy nową formułę planuje się wprowadzić również na FB? Jaki może mieć to wpływ na reklamy? Na te pytania odpowiemy w dalszej części.

Testy serwisu społecznościowego bez „lajków” w 9 krajach

Mark Zuckerberg już jakiś czas temu zapowiadał przeprowadzenie testów funkcjonowania jednego ze swoich portali z wyłączonym licznikiem polubień. Swoje plany wdrożył niedawno w życie. Narzędzie to zostało usunięte z Instagrama w 9 krajach świata:

  • Australia,
  • Brazylia,
  • Kanada,
  • Irlandia,
  • Włochy,
  • Japonia,
  • Nowa Zelandia.

Czy teraz nadeszła pora na Facebooka? Na razie można być jednak spokojnym, gdyż zmiana ma jedynie charakter eksperymentu. Skąd jednak w ogóle wziął się na to pomysł? Chodzi o aspekt psychologiczny, przede wszystkim pod kątem najmłodszych użytkowników Facebooka i innych portali społecznościowych. Każda osoba zamieszczająca na swoim profilu różne materiały liczy na to, że spotkają się one z pozytywnym odbiorem. Co dzieje się, gdy jest odwrotnie? Badania pokazują, że duży zalew negatywnych emocji pod postami może prowadzić do depresji lub poczucia osamotnienia.

Polubienia napędzają współczesne media społecznościowe

Wyrażanie emocji, popularnie nazywane „lajkami”, było niedostępne w pierwszych wersjach serwisu FB. Może nie każdy pamięta, ale w okresie od 2004 do 2009 roku portal nie posiadał takiej funkcjonalności. W tamtym okresie traktowało się go głównie jako narzędzie do komunikacji ze znajomymi i z rodziną. Nikt specjalnie nie gonił za tym, aby każdego dnia wielokrotnie logować się na konto i podglądać aktywność innych.

Dodanie „lajków” zmieniło wszystko. To dzięki temu portal Zuckerberg’a wyrósł dzisiaj na takiego giganta. Możliwość wyrażania emocji w taki sposób sprawiła, że duża część użytkowników, która regularnie logowała się na swój profil, rozpoczęła się pogoń za pozytywnymi ocenami. I trwa oczywiście po dziś dzień.

Tak również narodził się potencjał marketingowy. Prowadzenie fanpage na Facebooku w dużej mierze opiera się obecnie na sprawdzaniu aktywności gości poprzez sprawdzanie polubień. Jeśli posty reklamowe generują mnóstwo „lajków” to znak, że promocja jest efektywna i warto ją kontynuować. Oceny negatywne dają jednoznacznie do myślenia, że potrzebne jest wprowadzenie zmian.

Reklamy na FB – czy brak polubień jest dla nich zagrożeniem?

Wiemy dziś na pewno, że w mobilnej wersji Facebooka jest umieszczony kod ukrywający licznik lajków – nie został on jednak aktywowany. Po jego odkryciu pojawiła się oficjalna informacja na jego temat ze strony portalu. Potwierdzono w niej, że coś takiego zostało dodane. Firma jednak nie ma w planach uruchomienia na FB testów podobnych do tego z Instagrama.

Naszym zdaniem właściciele firmowych profili nie mają powodów do obaw. Nawet gdyby do tego doszło, wyłączony zostanie tymczasowo jedynie sam licznik – i to tylko częściowo. Dostęp do niego straciliby użytkownicy. Dalej jednak mogliby wyrażać swoje emocje, widząc zamiast liczby ocen po prostu listę osób, które polubiły daną treść. Z punktu widzenia właściciela profilu nic się nie zmienia. Narzędzie zliczające pozostanie w niezmienionej formie, a więc nie wpłynie to negatywnie na prowadzenia fanpage’a na Facebooku.

Czy może to być zapowiedź większych zmian i, na przykład, całkowitego usunięcia opcji wyrażania swoich emocji? Naszym zdaniem zdecydowanie nie – i dlatego testy nowej odsłony Facebooka oraz Instagrama należy traktować raczej jako ciekawy eksperyment. Brak takiej funkcji skutkowałby stopniowym odpływem użytkowników z portalu.

FB to potężne narzędzie marketingowe dla firm

Nic nie wskazuje na to, aby testy te miały odbywać się również na terenie Polski. Dalej możesz więc bez obaw prowadzić swój profil firmowy i reklamować się w mediach społecznościowych. Z naszą pomocą takie działania marketingowe na pewno przekujesz w prawdziwy sukces. W KJ-Studio doskonale wiemy, jak wypromować firmę na Facebooku – zgłoś się do nas już dziś.

4/5 - (1 vote)

Wroć do listy tematów

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami!

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych
    Wyrażam zgodę na kontakt marketingowy

    Ta strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych. Korzystając z niej bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej, będą one zapisywane w pamięci urządzenia.