Przekazy marketingowe otaczają nas każdego dnia, nie tylko na ulicach, ale także w internecie. Jeśli aktywnie korzystasz z portalu Facebook, to na pewno już nie raz zauważyłeś ciekawą prawidłowość. Wyświetlane tam reklamy zgadzają się z Twoimi aktualnymi potrzebami lub z zainteresowaniami.
FB oferuje bowiem rozbudowane narzędzia do targetowania reklam. Dzięki nowej funkcjonalności każdy może dzisiaj sprawdzić, dlaczego ta konkretna reklama wyświetliła się na jego koncie. Dla firm to świetny sposób na podejrzenie konkurencji i sprawdzenie, w jaki sposób inna marka kieruje swoje materiały.
Chcesz wiedzieć, jak to zrobić? Zapraszamy w takim razie do dalszej lektury.
Reklamy na FB nie wyświetlają się przypadkowo
Zacznijmy jednak od tego, że w przypadku tego ogromnego portalu społecznościowego, pojawianie się różnych materiałów promocyjnych na profilach użytkowników nie jest dziełem przypadku. Facebook stale rozwija bowiem narzędzia oraz specjalne algorytmy. Ich zadaniem jest umożliwienie reklamodawcom jeszcze skuteczniejszego docierania do określonej grupy docelowej. Firma na FB może ustalać pewne kryteria, dzięki którym reklama będzie docierała do konkretnych odbiorców. Może to być między innymi:
- wiek użytkowników;
- lokalizacja (informacje te mogą być pobierane między innymi z punktów logowania się do sieci użytkowników portalu);
- konkretne zainteresowania (skrypty ustalają hobby na przykład na podstawie wpisywanych fraz w wyszukiwarce czy polubionych profilów o konkretnej tematyce);
- narodowość.
To oczywiście tylko przykłady kryteriów, których ułatwi odpowiedni dobór. Określenie grupy docelowej dla danej branży może jednak sprawiać problemy. Z tego powodu pomocne będzie narzędzie udostępniane przez sam Facebook.
Sprawdzamy targetowanie reklamy na FB u konkurencji
Udostępnione (i stale rozwijane) przez portal narzędzie było tak naprawdę odpowiedzią na problemy wizerunkowe firmy. Bardzo trafne dopasowywanie materiałów promocyjnych stało się bowiem podstawą do tego, aby oskarżyć portal o handel danymi osobowymi. W związku z tym portal oferuje dzisiaj wszystkim użytkownikom możliwość sprawdzenia, na jakiej podstawie wyświetliła się konkretna reklama.
Aby to zrobić, wystarczy po prostu na promocyjnym poście kliknąć ikonę 3 kropek, a następnie z rozwiniętego menu wybrać pozycję „Dlaczego to widzę?”. Wówczas wyświetli się nowe okno, w którym zostaną bardzo dokładnie wyszczególnione kryteria targetowania ustalone przez reklamodawcę. Jednocześnie narzędzie informuje również, w jaki sposób skrypty uzyskują dostęp do takich danych. To właśnie bezpośrednia odpowiedź Facebooka na stawiane mu zarzuty dot. bezpieczeństwa.
Łatwiejsza obsługa Facebooka dla firm
To proste narzędzie może oczywiście z powodzeniem wykorzystać każda firma na FB. To świetny sposób na podglądanie konkurencji czy sprawdzanie targetowania w swojej branży. Informacje te można wykorzystać do planowania własnej kampanii marketingowej, niezależnie od jej charakteru. Obsługa tej opcji jest niezwykle prosta, a jego możliwości wbrew pozorom są ogromne i zdecydowanie warto je wykorzystać.
Dobre targetowanie to niższe koszty reklamy na FB i większa jej efektywność
Tak naprawdę jednak ustalenie grupy docelowej odbiorców kampanii promocyjnej oraz odpowiednie jej zaplanowanie to temat rzeka. Aby targetowanie było skuteczne, wymaga ono głębokiej analizy konkurencji. To także ustalenie potrzeb i preferencji samych odbiorców materiałów promocyjnych. Pozostawienie obsługi Facebooka, a w zasadzie fanpage’a, w rękach specjalistów to z tego powodu najlepsze rozwiązanie.
Jeśli chcesz, aby Twoja firma poprzez Facebook osiągnęła naprawdę spektakularny sukces, zgłoś się do nas już teraz. W KJ Studio zajmiemy się kompleksową obsługą profilu dla firm, od jego założenia, przez zaplanowanie kampanii promocyjnej, a na monitorowaniu efektów kończąc.