Powszechnie wiadomo, że konkursy na Facebooku to najlepszy sposób na interakcję z fanami. W ten sposób nie tylko nagradzamy obecnych followersów, ale też zachęcamy inne osoby do polubienia strony. I choć mogłoby się to wydawać banalnie proste, to jednak zorganizowanie konkursu wymaga odpowiedniego przygotowania. Jakiego?
Pamiętaj o regulaminie
Wiele agencji marketingowych lub osób odpowiedzialnych za social media, nie zwraca uwagi na regulamin Facebooka. W takich przypadkach utrata dobrego wizerunku jest najłagodniejszą z negatywnych skutków. Prawdziwy problem zaczyna się w chwili, kiedy firma zmuszona jest ponieść konsekwencje prawne.
Ustal jasne zasady
Pamiętaj, że to Ty jesteś odpowiedzialny za zapoznanie się z regulaminem Facebooka. W oparciu o kodeks, powinieneś wypracować własne zasady konkursu, które w przejrzysty sposób przedstawisz użytkownikom. Poinformuj fanów, czy konkurs przeprowadzany jest za pomocą aplikacji, czy cała zabawa odbywa się na wallu organizatorów. Absolutną podstawą jest określenie, w jaki sposób zostanie wyłoniony zwycięzca i kto odpowiada za organizację konkursu. Dodatkowo, należy ustalić ramy czasowe, w których użytkownicy mogą nadsyłać odpowiedzi. Co ważne, warto także scharakteryzować potencjalnego uczestnika, czyli poinformować o ewentualnych ograniczeniach wiekowych itp. Nie zapomnij o prośbie o przetwarzanie danych osobowych oraz załączeniu pliku z polityką prywatności.
Czego unikać?
Na wielu profilach przeprowadzane są konkursy, podczas których laureaci zostają wybrani drogą losową. Oczywiście możesz zorganizować losowanie, ale nie zapominaj, że każdy konkurs tego typu, należy zgłosić w Izbie Celnej. Wiąże się to z wypełnianiem niezbędnych dokumentów, ale też uiszczeniem stosownej opłaty. Co jeszcze jest zabronione? Np. zmuszanie uczestników do polubienia profilu, w przypadku wyrażenia chęci uczestnicznia w konkursie lub udostępnianie informacji o konkursie na prywatnych osiach czasu.
Jakie konkursy organizować?
Największym zainteresowaniem cieszą się rozdania oparte na kreatywnym feedbacku fanów – np. konkurs na najlepsze zdjęcie, zabawny wierszyk lub konstruktywny komentarz. Drugim typem jest udzielenie najszybszej odpowiedzi na konkursowe pytanie.