Jeśli nie masz planu, trudniej przygotować Ci się na kryzys – to pewne. Ta zasada dotyczy także działań w social media. Prowadząc fanpage firmowy, warto opracować strategię, która pozwoli Ci zachować spójność i przewidzieć reakcje odbiorców. Najważniejsza zasada, jaką powinieneś mieć w głowie podczas jej wyznaczania, brzmi: Twórz strategię w oparciu o pozostałe działania marki. A teraz trochę o atutach. Dlaczego dobrze jest stworzyć własny plan działań na Facebooku?
- Monitorujesz otoczenie
Tworzenie strategii warto rozpocząć od analizy otoczenia. Najskuteczniejsze i najbardziej oczywiste narzędzie, które może posłużyć do tego celu, to… analiza SWOT. Wałkowana na studiach, pomoże Ci wyznaczyć mocne oraz słabe strony przedsiębiorstwa, a także precyzyjnie wskaże szanse i zagrożenia. W ten sposób dokładnie poznajesz własną firmę, a dodatkowo – jej otoczenie. Prześledź, jak wygląda komunikacja społecznościowa prowadzona przez Twoich konkurentów. Zwróć uwagę na to, co dzieje się dookoła Ciebie i… nie zostawaj w tyle! - Poznajesz grupę docelową
Dane demograficzne to tylko namiastka informacji, które powinny Cię zainteresować, jeśli chodzi o tworzenie strategii. Aby opracować skuteczny plan, musisz wnikliwie śledzić grupę docelową. Obserwując zachowania fanów, możesz… przewidzieć ich reakcje! Co więcej, monitorując aktywność, jesteś w stanie określić, kiedy Twój post będzie cieszył się największym zainteresowaniem i w jakim momencie fani będą najbardziej skorzy do wchodzenia w interakcję. Pomogą Ci w tym takie narzędzia jak Megapanel czy Sotrender, ale też Facebookowe statystyki.
Na podstawie zebranych danych będziesz mógł lepiej targetować reklamy, a nawet pojedyncze posty publikowane na tablicy. - Wyznaczasz tzw. Big Idea
Big Idea – co to takiego? Wskazanie kanałów komunikacji społecznościowej to jeden krok. Ważne jest natomiast, aby wiedzieć, co będziemy chcieli przez nie przekazywać. Wiele firm zakłada profile na wszystkich portalach, a potem… No właśnie. Brakuje pomysłu na ich prowadzenie. Dlatego warto wyznaczyć Big Idea, czyli koncepcję komunikacji za pośrednictwem platform social media. W dużym skrócie – może to być nawet kilka zdań, które precyzyjnie określą, jak chcemy formować przekaz.
Wszystkie osoby, które prowadzą fanpage firmowy, powinny pamiętać, że strategia nie jest dodatkiem, a podstawą przy tworzeniu profilu na Facebooku. To plan, który pozwala zminimalizować ryzyko kryzysu, ale też zaoszczędzić czas i pieniądze.